10.2 C
Brno
Čtvrtek, 25 dubna, 2024
DomůNovinkyToyota se vodíku nevzdává.

Toyota se vodíku nevzdává.

Date:

Nenechte si ujít

Odlišit text od umělé inteligence a od člověka je stále obtížnější.

Zatím neznámo, kdy se podobný nástroj dostane do praxe. Společnost...

Používání služeb katastru se starším občanským v roce 2023 nebude možné.

Dostupné bude jen dočasné řešení pro vybrané služby. Používání elektronických...

EU schválila SR státní pomoc za 250 milionů. eur pro energeticky náročné společnosti

Komise posuzovala opatření podle pravidel EU o státní podpoře,...

Děti nepotřebují jen dynamické sporty, jóga je užitečný trend i pro nejmenší

Díky populárnímu cvičení se naučí poznávat sebe i okolní...

Léto a dětská pokožka: Pět pravidel péče o pleť dětí

Kůže malých dětí je citlivá a jemná. V letním...
- Komerční sdělení -časopis

Zatímco jeden prototyp využívá palivové články k získání energie pro elektrický pohon, druhý disponuje spalovacím motorem.

Prototypy Hiluxu na vodík vzniknou během příštího roku v Británii.
Vůz má tři tlakové nádrže, palivový článek, baterii a elektromotor.
Po úspěšném absolvování testů má pick-up vzniknout v malé sérii.
V následující fázi projektu je koncept Corolla Cross H2, který brzy automobilka začne testovat na severu Japonska.
Tento vůz má pod kapotou přeplňovaný tříválec o objemu 1,6 litru.
Nad vodíkovým pohonem v osobních autech zlomilo hůl několik významných společností a aktualizací svého plánu vyslala loni stejné poselství i Evropská unie. Toyota se vodíku nevzdává. Na začátku prosince informovala hned o dvou projektech, na kterých momentálně pracuje.

V plánu je výroba malé série
Automobilka stojící za prvním sériově vyráběným vodíkovým autem zvažuje toto palivo pro vůz nové kategorie. Testovat ho bude v pick-upu Hilux. Aktuálně začíná britská divize automobilky Toyota vývoj prototypu, na který získala grant od tamní vlády.

Jak uvedla televize CNBC, ze státních peněz dostane konsorcium vedené japonským výrobcem 5,6 milionu liber (6,5 mil.. eur). Do projektu má jít kromě toho 5,7 milionu. liber (6,6 mil.. eur) ze soukromých zdrojů.

Hilux využije druhou generaci palivových článků, očekávat můžeme podobné komponenty jako v aktuálním typu Mirai. No kapacita vodíku bude větší. Naznačuje to grafika zachycující trojici válcových tlakových nádrží uprostřed vozidla, viditelná je také baterie a elektromotor na zadní nápravě.

Toyota bude na projektu spolupracovat se jmény jako Ricardo, European Thermodynamics, D2H a Thatcham Research. Prototypy chce montovat v britském Burnastonu. První exempláře mají vzniknout během roku 2023. Toyota přitom otevřeně říká, že při úspěšných výsledcích testů má v plánu vodíkový pick-up vyrábět v malé sérii.

Přímé spalování vodíku
Druhý aktuální vodíkový projekt automobilky také tankuje vodík, ale má odlišnou koncepci pohonu. Pod jeho kapotou se nachází spalovací motor. Toyota tuto formu techniky testuje a kontinuálně vylepšuje v motorsportu, kromě toho na něj upravila také sportovní model GŘ Yaris.

Agregát tohoto druhu plánuje japonská firma testovat pod kapotou konceptu Corolla Cross H2. Půjde o přeplňovaný tříválec o objemu 1,6 litru převzatý z ostrého hatchbacku GR Corolla, který doplňují komponenty inspirované typem Mirai. Jeho technické parametry v této specifikaci automobilka v aktuální zprávě neupřesnila.

Na rozdíl od pick-upu Hilux už je v tomto případě prototyp hotov. Brzy jej začne Toyota zkoušet, fázi zimní prověrky má absolvovat na severu Japonska. Získané zkušenosti chce získat pro další ladění pohonu.

Automobilka říká, že v rámci jedné sezóny šampionátu Super Taikyu se jí podařilo zvýšit výkon o 24% a točivý moment o 33%. Dojezd zvýšila o asi 30%. Výrazně také zkrátila dobu tankování, z pěti minut na jeden a půl minuty.

Toyota odhaduje, že momentálně urazila asi 40% cesty vedoucí ke komercializaci produktů jako je Corolla Cross H2 Concept. Otevřeně přitom přiznává nejistou budoucnost technologie. Nad použitím vodíku v běžných autech vidí ještě otazník, podle Toyoty má však bezpochyby své místo v motorsportu.

Technologii věří mimo jiné BMW. Německá automobilka začátkem měsíce spustila montáž malé série vodíkových modelů iX5 Hydrogen, které využívají palivový článek. Jeho výroba probíhá v rámci mnichovského Centra výzkumu a inovací zaměstnávajícího asi 900 lidí.

Nejnovější příběhy

- Komerční sdělení -pr článek